Trafikte Sorumluluk Hareketi Hakkında
Dünyada her yıl karayollarında yaklaşık 1,3 milyon kişi hayatını kaybediyor, 50 milyon kişi de yaralanıyor. Karayollarında saatte 150 kişi, 3 dakikada bir de bir çocuk hayatını kaybediyor. Trafik çarpışmaları, dünya genelinde 518 milyar dolarlık bir sosyo-ekonomik maliyete neden oluyor.
Karayollarında görülen ölümlerin yüzde 90’dan fazlası, tüm dünyadaki araçların yarısından daha azının bulunduğu, düşük ve orta gelirli ülkelerde meydana geliyor. Daha fazla aracın ve sürücünün bulunduğu gelişmiş ülkelerde, karayollarındaki ölüm ve yaralanmalar daha az olmakla birlikte, trafik sorunu, Dünya Sağlık Örgütü tarafından, önemli bir halk sağlığı sorunu olarak tanımlanmıştır.
Trafikte Sorumluluk Hareketi (TSH), trafikte can güvenliğini artıracak önlemler almak, trafik güvenliği ve bireysel sorumluluklar konusunda toplumda farkındalık yaratmak amacıyla Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı koordinasyonunda, TÜVTÜRK Araç Muayene İstasyonları’nın desteğiyle 4 Mayıs 2010 tarihinden bu yana devam eden bir kurumsal sosyal sorumluluk projesidir.
Proje konumlandırmasında; Türkiye'nin en önemli sorunlarından biri olan trafik güvenliği konusunda kalıcı ve sürdürülebilir çözümler üreterek, konuyla ilgili paydaş kuruluşların katılımıyla mümkün olabileceği gerçeği temel alınmıştır. Bu doğrultuda projenin ana mesajı, projenin genel hedefleri doğrultusunda bireyleri trafikte sorumlu davranışa yönlendirmek amacıyla “Trafikte her an, sorumlu davran!” olarak belirlenmiştir.
Trafikte Sorumluluk Hareketi’nin tanıtım ve bilgilendirme toplantısı ilk kez dönemin Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Binali Yıldırım'ın katılımıyla Trafik Haftası kapsamında 4 Mayıs 2010 tarihinde Ankara'da düzenlenen basın toplantısı ile kamuoyuna duyurulmuştur. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Binali Yıldırım, konuşmasında trafik konusunda yaşanan sorunları aktarırken, araç güvenliği konusunda istatistiki bilgiler verdi. Yıldırım, Trafikte Sorumluluk Hareketi Kampanyası dahilinde vatandaşların hem sürücü olarak hem de yaya olarak daha bilinçli olmaları gerektiği konusuna dikkat çekti. Bugüne kadar 6 paydaş toplantısı yapılmış olup, söz konusu toplantılar projenin geliştirilmesinde önemli katkı sağlamıştır. Paydaş toplantılarının detaylarına linkten ulaşabilirsiniz.
Türkiye’nin en önemli sorunlarından biri olan trafik ve taşıt güvenliği konusunda kalıcı ve sürdürülebilir çözümler üretme noktasında çoklu paydaş katılımını esas almış, eğitim ve iletişim faaliyetleriyle başta bu alanda çalışma yapan 6 bakanlık, bunlara bağlı 8 kamu kurumu, 5 üniversite, 3 belediye, meslek örgütleri ve özerk kamu kurumlarından oluşan paydaşlar, ortak hedefler doğrultusunda bir araya getirecek platformlar oluşturmuştur. Bu platformlar sayesinde, toplumda trafik güvenliği konusunda olumlu davranış değişikliği yaratılmasına destek olacak çok sayıda faaliyet gerçekleştirilmiştir.
2010 yılından bu yana projede yer alan paydaşlar aşağıda yer almaktadır:
- Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü
- Karayolları Genel Müdürlüğü
- Emniyet Genel Müdürlüğü
- Jandarma Genel Komutanlığı
- Temel Eğitim Genel Müdürlüğü
- Orta Öğretim Genel Müdürlüğü
- Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü
- Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü
5) T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
6) T.C. Sağlık Bakanlığı
7) TÜVTÜRK Araç Muayene İstasyonları
8) Boğaziçi Üniversitesi
9) Erzincan Üniversitesi
10) Gazi Üniversitesi
11) Hacettepe Üniversitesi
12) Koç Üniversitesi
13) Orta Doğu Teknik Üniversitesi
14) Ankara Büyükşehir Belediyesi
15) İstanbul Büyükşehir Belediyesi
16) Erzincan Belediyesi
17) Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi
18) Türk Akreditasyon Kurumu
19) Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu
20) IRU (Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği)
21) TRT